Ankerpunkt er en investeringssynd

Skal du beholde overskægget?

movember-2

Kalenderen viser første december og hvis du har deltaget i Movember i år, står du overfor en vigtig beslutning. Skal skægget fjernes, eller har du fundet en ny trend?

Movember kampagnen har igen i år haft stor opmærksomhed – du kan stadig støtte den her. Blandt andet har vores allesammens træner fra Rigtige Mænd tillagt sig en sej porn-stache i november måned:

Skal du så lade skægget stå, eller skal det af, tænker du måske? Her er der videnskabelig hjælp, at hente fra en undersøgelse fra Evolution & Ecology Research Centre på University of New South Wales i Australien. Den viser, at pigerne pjattede med mænds hårvækst i ansigtet.

Skæg er maskulint

Hvis du gerne vil vurderes som maskulin, tyder analysen på, at du skal lade skægget stå. I hvert fald mente de fleste af undersøgelsens 351 kvinder og 177 mænd, at mænd med skæg var mest maskuline. Det mest attraktive var dog ikke et fuldskæg, men blot såkaldt 10-dages skægstubbe.

Mean ratings (+SD) for clean-shaven, light stubble, heavy stubble and full beards when judging physical attractiveness (A), parenting skills (B), health (C) and masculinity (D). White bars show female ratings and gray bars show male ratings.

Baseret på denne undersøgelse, skal du altså ikke lade dit overskæg vokse ind i december. Det er nemlig ikke overskæg, der sælger hos kvinder. Men du kunne overveje at lade resten stå og så følge denne guide til 10-dages skægstubbe, som ifølge undersøgelsen er det mest attraktive:

I øvrigt tyder en finsk undersøgelse på, at kvinders præferencer for kropsbehåring kan svinge over deres cyklus. I hvert fald i Finland. Det kan du læse om her.

Her kan du læse hele undersøgelsen.

Få mail når der er nyt​

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign