Drop casual friday!

Det er blevet meget almindeligt med en afslappet påklædning i mange erhverv. Rollemodeller som Mark Zuckerberg har vist at succes også kan ramme folk i t-shirt og hættetrøje. Men der er noget om udsagnet “klæder skaber folk”. Det kan både påvirke hvordan man oplever sig selv og især kan det påvirke, hvordan andre ser en.

Jeg har tidligere skrevet om at formelt tøj kan ændre din egen opfattelse af dig. Dette blog-indlæg handler om en undersøgelse, hvor deltagernes påklædning påvirkede hvordan de løste en opgave.

Men det kan også påvirke hvor god du er til at forhandle. Det viser en undersøgelse foretaget af Michael W. Kraus fra Yale School of Management. Han lod deltagerne i en undersøgelse indgå i forhandlinger om salg af en fabrik iført forskellige typer tøj.

De kunne enten:

  1. Være iklædt et udleveret jakkesæt
  2. Være iklædt udleverede joggingbukser, t-shirt og flipflops
  3. Beholde deres eget tøj på

Og det kan betale sig at klæde sig pænt på!

I undersøgelsen skulle de forhandle om prisen på en fabrik. Begge parter – købere og sælgere – fik en indikation af en fair value på fabrikken og så skulle de ellers nå til enighed. Køberne kom fra en af grupperne 1-3 mens sælger altid var iført sit eget tøj (3).

Undersøgelsen viste at køberne iført jakkesæt og slips var bedre til at få en fordelagtig pris. De holdt mere fast i deres eget udgangspunkt (benævnes concession i grafikken) og endte alt i alt med et bedre resultat.

Så find jakkesættet frem, stryg skjorten og tag slips på igen! Det kan betale sig!

Du kan læse mere om undersøgelsen her.

Få mail når der er nyt​

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign