Psykologien bag
Få indblik i førende forskning omkring hvordan vi tænker og træffer beslutninger
Nudge
Hvad er nudge og hvorfor virker det?
Adfærdsdesign
Påvirk til den ønskede adfærd. Design bedre og sælg mere
Værktøjer
Værktøjer og gode ideer du kan bruge i hverdagen
Investorpsykologi
Lær om psykologien, der ødelægger dit afkast
underholdende
Selvironi og underholdende eksempler fra hverdagen.
Udtalelser efter foredrag
Om din nudgespecialist
Mit navn er Jens Balle, og jeg er manden bag. Efter 25 år i den finansielle sektor med rådgivning om investeringer, ledelse og kommunikation, startede jeg i 2016 Hulemandens, for at arbejde med adfærdsøkonomi, adfærdsdesign og nudge.
Jeg har holdt foredrag, webinarer, workshops og kurser hos virksomheder, netværk og hos IBC Kurser og Konsulenthus i Kolding.
I 2016 udkom bogen Hulemænd i habitter, der siden er udkommet i 2 udgaver. Bogen er en indføring i adfærdsøkonomi og bruges på flere uddannelser.
I 2021 udgav jeg bogen Når hulemænd investerer, der fortæller om de finansielle markeder og investorpsykologien bag.
Siden 2022 har jeg udgivet podcasten Investering på hjernen, om det der sker i hovedet på os, når vi investerer.
Ekspertrolle
nudge
BØJNING -r, -de, -t UDTALE [ˈnʌdjə] OPRINDELSE kendt fra 2011 fra engelsk nudge ‘puffe til, skubbe til’ Blidt tilskynde nogen til en bestemt ønskelig adfærd, men uden at fratage vedkommende det frie valg
Nudge beskrives ofte som et “venligt puf i den rigtige retning”.
Det er dog ikke den rigtige forklaring. Et nudge er snarere anvendelsen af intervention, for at opnå den ønskede adfærd fra modtageren.
Interventionen burde ofte ingen betydning have for udfaldet, men ender med at have stor betydning. Helt uden at modtageren er opmærksom på det.
Definitorisk kan nudge ikke anvendes kommercielt og det skal også være nemt for modtageren, at undlade at bruge nudget.
Nogle af mine kunder