Nå i mål med adfærdsdesign

Mange af os har svært ved deadlines for man kan jo også lige…. Her kan man også bruge adfærdsdesign og viden om vore reaktionsmønstre, til at sikre fremdrift. Det vidste Victor Hugo, da han i 1830 fik en vigtig deadline.

Jeg tror, at jeg er uofficiel dansk mester i overspringshandlinger. Tiden hen mod en deadline kan bruges på mange ting – og genier arbejder jo bedst under pres. For eksempel burde jeg lige nu arbejde på et webinar, jeg skal afholde om fire timer….

Men jeg vil da meget hellere skrive om Victor Hugo. Den berømte franske forfatter, som står bag flere Disney-film. Han levede fra 1802 til 1885, men var allerede tidligt anerkendt som en stor forfatter.

Han havde lavet en aftale med hans forlag, om at have en bog færdig i april 1830. Men da deadlinen var nået var manuskriptet ikke færdigt. Det var faktisk ikke påbegyndt endnu – han manglede stadig at skrive det første ord.

Hans flinke forlægger indvilgede i en ny deadline, og i december samme år så han frem til at modtage manuskriptet. Kun for at blive skuffet endnu en gang.

De lavede derfor en ny aftale, men denne gang var forlæggeren mere fremsynet. Han fik indbygget en bod, hvor Victor Hugo skulle betale 1.000 franc (svarer til ca 85.000 kroner i dag) per uge manuskriptet blev forsinket. Det fik Victor Hugo til tasterne (eller hvordan han nu skrev sine bøger) for at nå den lovede deadline.

Selv-nudge fik ham i mål

Den store forfatter havde dog stor selvindsigt og vidste han skulle tage drastiske midler i brug. Selvom vi er næsten 180 år før Cass Sunstein og Richard Thalers Nudge, besluttede Victor Hugo at forsøge at nudge sig selv til at blive færdig. Han satte sig selv i husarrest, og sikrede sig at han overholdt deadline ved at:

  • låse alt sit tøj inde i et skab
  • anskaffe en bodystocking (vi ville formentlig kalde den en one-piece i dag), der dækkede hans krop fra hals til fødder

Projektet lykkedes og han blev færdig 14 dage før tid. Faktisk blev den pågældende bog en stor succes og betegnes den dag i dag som et af litteraturens store værker. Og selvom du måske tror det er Disney, der har fundet på Klokkeren fra Notre Dame, så er det faktisk den bog Victor Hugo skrev i en one-piece på rekordtid.

“He entered his novel as if it were a prison.”

Adele Hugo, hans kone

3 tips til selv-nudging

Historien kunne måske være et eksempel, der bekræfter udsagnet om, at genier arbejder bedst under pres. Men hvis du nu ikke helt er et geni på samme niveau som Victor Hugo, er det måske en ide at prøve at mindske dine overspringshandlinger, når du skal have lavet et projekt. Og du behøver ikke at gå rundt i en one-piece for at nå i mål. Gør i stedet sådan her:

1. Giv dig selv en kort deadline

Hvis deadlinen er for langt ude i fremtiden er det nemt at lade hjernen og handlinger vandre. Victor Hugo havde mere end seks måneder til at blive færdig i første omgang. Men da det virkelig gjaldt, nåede han det på under en måned.

Deadlinen skal være tæt nok på til at føles stram, men der skal være nok tid til at lave opgaven ordentligt.

2. Lav en straf, hvis du ikke når i mål

Det skal have konsekvenser ikke at nå deadline. Victor Hugo skulle af med 1.000 franc per uge, han overskred. Måske kan du lave en lignende straf? Eller du kan måske love at give et (større) beløb til noget du egentlig ikke bakker op om (for eksempel støtte til partiet Stram Kurs), hvis du misser deadline. På den måde er det endnu mere attraktivt at nå at blive færdig.

3. Hjælp den rette adfærd på vej

Det er her Victor Hugos one-piece kommer ind i billedet. Du skal definere nogle rammer, der kan hjælpe dig på vej. Er målet at tabe dig, kan du måske skifte til mindre tallerkener. Vil du skære ned på tv-kiggeriet, skal du måske opsige Stofa og lukke ned for Netflix. Vil du motionere mere, skal du måske sørge for at dit motionsudstyr er mere synligt og nemt at få fat på. Skal du skrive flere blogs, kan det være en god ide at fortælle andre om dit mål.

Og nu skal jeg i gang med at forberede det webinar! For deadlinen er meget tæt på!

Notre Dame, Paris (Photo by Rohan Reddy on Unsplash)

Få mail når der er nyt​

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign