Internationalt har der været stor bevågenhed på finansielle virksomheders brug af design i deres brugerflader. I USA har onlinebrokeren Robinhood været i søgelyset og i England har finanstilsynet
Med en baggrund i informationsvidenskab landede Peter Gregersen i Danske Bank i 2007. Det var samtidig det år, hvor iPhone så dagens lys og de to hændelser skulle vise sig at få stor betydning for Peter Gregersens arbejdsliv.
For den nye brugergrænseflade gav nye muligheder for design og udvikling af netbanken. Før iPhone var netbanker primært tilgængelige på computere, men nu kunne man tage den med i hånden. Men skærmens størrelse stillede andre krav til præsentationen af data. Designteamet kom op med en ide med et hjul til at navigere.
– Det der hjul kommer vi aldrig ud med, sagde en af bankfolkene om mobilbankens design og funktionalitet, fortæller Peter Gregersen. Men mobilbanken kom ud og vandt priser.
Der er måske også et lille element af gamification i Danske Banks navigation, der i store træk tog udgangspunkt i en hjul, brugeren drejede rundt. For hvad mon der gemmer sig når man drejer hjulet lidt længere?
Fjern friktion
En væsentlig vej til glade brugere er at fjerne alle barrierer i brugerfladen. Det skal være nemt og gerne intuitivt at være bruger, så er vi tilfredse.
– Ting der er pæne fungerer bedre, siger Peter Gregersen.
Finansiel design skal være mere seriøst og det skal nøje overvejes om gamification skal inddrages. For hvor går grænsen i forhold til om det entydigt er i brugers interesse? Derfor vil man man formentlig ikke finde konfetti i danske finansielle apps i mange år frem i tiden.
Hør podcasten her:
Nyttige links:
Peter Gregersen anbefaler Daniel Kahnemans At tænke hurtigt og langsomt – https://www.saxo.com/dk/at-taenke-hurtigt-og-langsomt_daniel-kahneman_haeftet_9788711533284
Her kan du læse lidt om Robinhoods design og nogle af problemerne i forhold til investorerne: https://www.motherjones.com/media/2021/10/robinhood-trading-app-design-ui-ux-video/
Vil du blive klogere på Don Normans tanker om attraktivt design er artiklen her: https://www.researchgate.net/publication/202165712_Emotion_Design_Attractive_Things_Work_Better