Vis at jeg kan bruge det. Det lyder måske underligt, men det kan have stor betydning for dine kunder.
Det visuelle har stor værdi for mange, når de vurderer et produkt. Det testede forskere blandt andet i forsøg med krus, hvor de viste krus med hanken på enten højre eller venstre side. Her viste det sig at venstrehåndede foretrak krusene med hanken på venstre side.
Man skulle tro at det var nemt for kunder, at forestille sig at man blot kunne dreje kruset en halv omgang, men alligevel havde hankens placering betydning.
På samme måde foretrak højre- og venstrehåndede også forskellige billeder af kager, afhængig af placeringen af gaflen. Hele 35 % flere have købsinteresse, når placeringen passede til deres foretrukne hånd.
Vis produkter i en brugssituation
Tendensen kaldes Visual Depiction Effect og den bør du også overveje at bruge, ved at vise dine produkter i brug. I stedet for packshots taget i studie med neutral baggrund, bør du også vise produktet i brug.
Som i dette eksempel fra en producent af tv-stativer. Her suppleres de neutrale billeder med produktet i en brugssituation.
Her er et par andre ideer:
- Bøger – vis en der læser i bogen
- Familiebiler – vis bilen fuld af liv
- Kaffe til espresso – vis kaffen i brygningssituationen
- Cykelbukser – vis dem i brug på cyklen
- Værktøj – vis en håndværker i gang med at bruge det
- Træningsudstyr – vis en bruger bruge det
Produktionen af brugsbillederne, vil formentlig være dyrere end packshots, men det kan øge konverteringen!
Visual Depiction Effect kan have stor betydning for virksomheder, der ønsker at øge konverteringsraten for deres produkter. Ved at præsentere produkter i brugssituationer kan virksomheder engagere kunderne på en dybere følelsesmæssig niveau og skabe en stærkere forbindelse mellem kunderne og de tilbudte produkter. Selvom investeringen i høj kvalitet af brugsbilleder måske kræver ekstra ressourcer, kan den resulterende forøgelse i konverteringsrater gøre det til en værdifuld indsats. Mens virksomheder søger innovative måder at skille sig ud på markedet, kan udnyttelsen af kraften i visuel fremstilling være afgørende for at opnå succes og kundeloyalitet.
Kilde: Ryan S. Elder og Aradhna Krishna: The “Visual Depiction Effect” in Advertising: Facilitating Embodied Mental Simulation through Product Orientation – find den her