Dieting.

For mange valg forvirrer

Jeg hader at købe for sushi. Jeg kan egentlig godt lide sushi, men når jeg sidder med et menukort med sushi giver jeg op med det samme. Der er simpelthen for mange valg og underlige navne, jeg ikke ved hvad dækker over.

Sådan er jeg ikke ene om at have det – og det gælder ikke kun, når der skal købes sushi.

I et forsøg i et supermarked, satte Sheena Iyengar to forskellige boder op:

  • I den ene kunne man smage 6 forskellige marmelader
  • I den anden kunne man smage 24 forskellige marmelader

Det store udvalg lokkede flere kunder til at stoppe op og smage. Hele 60 % af kunderne stoppede i bod nummer to mens kun 40 % stoppede i bod nummer et.

Så noget tyder på de fleste godt kan lide et stort udvalg.

I sidste ende handler det dog om en ting: Hvor mange købte kunderne så? For vi skal jo alle betale regninger på et eller andet tidspunkt.

Her var svaret helt anderledes, for det var den første med det lille udvalg, der solgte mest. Her købte 30 % nemlig noget, mens kun 3 % købte noget efter at have set det store udvalg. Så selvom det store udvalg fangede kundernes interesse er det stadig en bedre forretning med det lille udvalg.

En grund til at vi vælger ikke at købe er, at et valg vil betyde mange fravalg, når der er meget at vælge i mellem. Så bliver vi bange for at gå glip af noget og vil så hellere helt lade være med at foretage et valg.

Så måske du skal drosle lidt ned på varenumre, hvis du driver en butik?

Du kan læse mere om undersøgelsen her.

Få mail når der er nyt​

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign