Er det en hjerne eller et blomkål?

fMRI kan ikke læse tanker

Tænk hvis man kunne læse tanker? Vide hvad, der sker inde i hovedet på dem omkring os? Det har til alle tider fascineret os og med fMRI teknikken, har man forsøgt at kigge ind i hovedet.

Du kan måske også huske filmen “What Women Want” med Helen Hunt og Mel Gibson. Efter at have fået stød, kan Mel Gibsons karakter pludselig læse kvinders tanker. Et uvurderligt værktøj i hans arbejde med markedsføring.

For det vil være rart at vide, hvad vore kunder tænker, når vi gerne vil sælge mere til dem. Men desværre var filmen baseret på fiktion. Marketingfolk har i stedet prøvet med andre værktøjer. For eksempel med fokusgrupper og brugerundersøgelser, hvor spørger sine kunder/brugere om deres tanker.

Desværre ødelægges den slags undersøgelser af mange faktorer. For eksempel politisk korrekthed. Vi ved jo godt at økologi er bedre, så selvfølgelig bruger vi økologi i dagligdagen. Altså lige indtil vi skal betale det dobbelte for to kyllingestykker.

The trouble with market research is that people don’t think how they feel, they don’t say what they think and they don’t do what they say.

David Ogilvy

Maskine, der kigger i hjernen

Men så dukkede fMRI scanning. fMRI står for ‘functional Magnetic Resonance Imaging’ og det er en kæmpemaskine, man skal ligge meget stille i. Maskinen kan så spotte aktivitet i hjerne, ved bl a at kigge på blodgennemstrømningen. Du kan læse mere i denne artikel hos videnskab.dk.

Denne maskine har man så brugt i utallige forsøg, hvor man har forsøgt at spore, hvor hjernen er aktiv i forskellige scenarier. Danske Martin Lindstrøm har f eks kigget på, at hjernen er aktiv det samme sted når man ser logoer for brands, som når religiøse ser deres religions symboler.

Andre har set at hjernen er aktiv samme sted i hjernen, når narkomaner får narko som når vi andre får sukker.

Nogen har også målt aktiviteten når unge spiller spil, og her fundet ud af at drenge udviser større aktivitet i belønningscentret i hjernen, når de vinder et spil, end piger gør.

Men ny forskning piller alle de her eksempler fra hinanden.

Aktivitet i død laks hjerne

Man burde naturligvis være advaret, da forskere kunne spore aktivitet i en død laks. Men det har ikke stoppet forskere, der har brugt fMRI i stor udstrækning, til at blive klogere på hjernen.

Som en del af den store reproduktionskrise, der har ramt meget social forskning, har nogle forskere påvist store problemer med forskning baseret på fMRI-scanning.

De har simpelthen ikke kunnet genskabe forsøgene og få de samme resultater.

Det kan skyldes mange ting, blandt andet at meget spiller ind på blodgennemstrømningen i vore hjerner. Men forskning baseret på fMRI har været fyldt af gode historier, der nemt kan sælges.

Men måske har mange af frugterne hængt for lavt, for som adjunkt i pædagogisk psykologi på Aarhus Universitet Andreas Lieberoth blandt andet siger til videnskab.dk:

– Det er fortællingen om, at én fjer i skanneren bliver til fem høns i skolegården.

Vi ved simpelthen ikke nok om hjernen og hvordan den fungerer endnu.

Noget tyder altså på, at du alligevel ikke kan bliver klogere på, hvad der sker i din ægtefælles hjerne, ved hjælp af fMRI. Du må fortsat bare undres over hvorfor, de gør som de gør.

Du kan læse mere om det nye studie her.

Og du kan læse mere om problemerne med fMRI-scanninger i forskning hos videnskab.dk – her.

Få mail når der er nyt​

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign