Babyface får mere hjælp

Vi bliver løbende vurderet på udseende og nogle signaler får andre til reagere positivt overfor os. For eksempel er det godt for mænd at have et såkaldt babyface.

Kvinder må ikke se for godt ud, hvis de skal ansættes af kvinder. Og mænd må gerne være høje, hvis de søger en lederstilling. Det er blot nogle af de fordelagtige karaktertræk man har målt på. Men det er også en fordel at se ungdommelig ud.

Gennem tiden har både John F. Kennedy og Bill Clinton været fremhævet som havende et såkaldt babyface. Det kan have hjulpet dem i deres politiske karrierer, for ungdommelige ansigtstræk har en tendens til at gøre politikere mere tillidsvækkende. Det kan også hjælpe andre, for eksempel kan det føre til mildere domme i kriminalsager.

Personer med ungdommeligt udseende – eller babyface – vurderes generelt som mere ærlige, naive, varme, imødekommende, troværdige, sympatiske, og karismatiske.

Mere hjælp til babyface

I en stor undersøgelse fra 2003 testede Caroline F. Keating, David W. Randall, Timothy Kendrick og Katharine A. Gutshall fra Colgate University hvorvidt folk med babyface fik mere hjælp. Planen var at “tabe” en række ansøgninger fra forskellige personer på en række lokaliteter. På disse ansøgninger var – udover selve teksten til ansøgningen – printet et billede af ansøgeren. Nogen havde karakteristiske babyface-træk – store øjne og læber – mens andre var “almindelige voksne”.

Derudover var påklistret en post-it med teksten “Sendes i dag” håndskrevet, for vi er jo tilbage i tiden, hvor det endnu ikke var kutyme at maile ansøgninger.

Planen var at kontrollere om ansigterne med babyface-træk fik mere eller mindre hjælp end ansøgninger med andre ansigtstyper.

Af de 586 breve/ansøgninger, man “tabte” gennem undersøgelsen, blev ca. 36 % hjulpet videre af personer, der fandt brevene. Af disse havde næsten alle ansøgningerne et billede med et karakteristisk babyface.

Samme effekt som rigtige babyer

Noget tyder altså på at babyface får noget frem i os. Og åbenbart også giver lyst til at hjælpe. I et forsøg med fMRI-scanninger lod man deltagerne kigge på billeder af forskellige ansigter. Igen havde nogle af billederne karakteristiske babyface-træk.

Hos de kvindelige deltagere udløste disse billeder de samme signaler i hjernen som billeder af faktiske babyer.

En ret smart anordning i forhold til at sikre menneskets overlevelse. Måske derfor man får lyst til at hjælpe den dag i dag?

Husk også på, at det ikke kun giver lyst til at hjælpe. I tilfældet med både Kennedy og Clinton gav det også kvinder lyst til andre aktiviteter med ejerne af babyfacet. Men det kan selvfølgelig også være præsidentembedet, der spillede ind.

Læs mere om undersøgelsen af om folk med babyface får mere hjælp

Få mail når der er nyt​

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign