Photo by Carson Masterson on Unsplash

Nudge mod mindre vandforbrug

Iværksætter i Vejle vil få os alle til at spare på vandet i bruseren. Ikke med mindre brusehoveder eller andre vandspareordninger, men ved at vise dig længden på dit bad.

Vand bliver en mangelvare og derfor er det også en del af FNs Verdensmål, at sikre drikkevand og opfordre til at spare på vandet.

I disse dage kan det være svært at forestille sig at Danmark også kan komme til at mangle vand. Men det er den dystre globale udsigt, og derfor er det vigtigt at få et fornuftigt forbrug af vand.

Det har virksomheden Aguardio i Vejle valgt at prøve at løse – i første omgang på hoteller og kollegier, men på sigt også i private hjem. Det hørte jeg mere om, da jeg besøgte Aguardio og Thomas Munch-Laursen.

Thomas havde inviteret på en kop kaffe, for at jeg kunne fortælle mere om nudge og mit arbejde, og samtidig fik jeg mulighed for at høre mere om Aguardio.

Kort fortalt har Aguardio lavet en løsning, der kan overvåge hvor lang tid, man bruger i brusebadet. Den registrerer når vandet tændes og slukkes. Mens vandet løber tæller tiden op på et display i brusebadet. Samtidig indsamles data om det enkelte bad.

I første omgang installeres Aguardio på hoteller og kollegier, hvor der bruges meget vand. På flere installationer laves A/B tests, idet nogle udstyres med en enhed uden display, mens andre får opsat et display, der viser den brugte tid.

Det giver mulighed for at måle virkningen af displayet (og evt andre nudges) i forhold til “den almindelige forbruger”.

Et nudge er en intervention, der ikke burde betyde noget for vores adfærd i princippet, men gør det i praksis

Som det er i dag viser displayet alene den forbrugte tid i badet. Som nudge-specialist tænkte jeg straks i baner, hvor man måske kunne få en større effekt, ved at tænke på nudge eller adfærdsdesign – mere om det lidt længere nede.

Men den viste badetid har en effekt på badets længde viser de indsamlede data. Det fører nemlig til 20 til 30 procent kortere bade.

Results from the first four months of the research, which began in October last year, found that residences with display units had showers that were around 20 to 30 per cent shorter (on average) compared to those with sensors only; a saving of roughly two minutes per shower.

Cranfield University

Du kan læse mere om tallene fra Cranfield University her.

Hvor lang tid bruger du i badet?

Hvis man spørger mig, hvor lang tid jeg bruger i badet, vil jeg ikke kunne svare på det. Jeg har aldrig taget tid på et bad, men jeg ved jo godt at vi allesammen bør spare på vandet.

Så jeg kunne måske finde på at lyve og sige at jeg tager korte bade. Nøjagtig som jeg også ved at man skal spise økologisk, bruge mindre tid på smartphone og overholde fartgrænserne.

Vandforbrug i bruseren har dog hidtil, været en skjult aktivitet, som sker i den private sfære.

Der er derfor tale om interessante data, som det tidligere har været svært at indsamle. Egenrapportering virker ikke og det er vel de færreste, der vil overvåges i badet. Men med Aguardio er det nu muligt at være med i badet.

Skjulte gevinster i data

Aguardio indsamler en række datapunkter fra de enkelte badeværelser. Blandt andet tal for fugtigheden og dermed kan man tidligt advare om mulige fugtskader og dermed medvirke til billigere vedligeholdelsesomkostninger.

Desuden kan de indsamlede data på hoteller også bruges til at optimere restauranten. For langt de fleste hotelgæster besøger nemlig restauranten efter morgenbadet. Dataene giver mulighed for at vide hvornår gæster bader og dermed har man også en god indikation for hvornår de går i restauranten.

Antal bade i løbet af en dag – kilde: Aguardio

Nudge med budskaber

Som det er i dag viser displayet blot den tid, man har brugt i badet. Men nudget kan forstærkes med andre budskaber, hvor man bruger de indsamlede data fra alle badeværelser.

For eksempel i stil med de skilte om genbrug af håndklæder, som du formentlig har set på hoteller over tid.

I modsætning til disse skilte, giver den løbende dataindsamling og displayet, mulighed for dynamiske beskeder, der kan tilpasses ny viden og nye data over tid.

Jeg tror at budskaber som disse, kan føre til yderligere sænket vandforbrug:

Andre bader kortere

På baggrund af den indsamlede data, kan man beregne de typiske badelængder og gøre den brusende opmærksom herpå.

Du bader mindre end de fleste

Flot! Du er blandt de 20 %, der tager de korteste bade! Med en løbende dataindsamling og et display, er der mulighed for at ændre i budskaberne over tid. Man kunne f eks rose for at tage kortere bade.

Spar på vandet mens du sæber ind

Aguardios tal viser at mange gæster ikke slukker vandet mens de sæber sig ind. Faktisk er det kun 20 %, der slukker for vandet. Med beskeder et stykke inde i badet, kunne man gøre opmærksom på sparemuligheden ved at slukke for vandet, mens indsæbningen sker.

Det bliver spændende at følge Aguardio over tid og jeg gad også godt have installeret deres hardware på adressen. Det er jo ikke sikkert det faktisk er husets børn, der bruger mest vand……

Få mail når der er nyt​

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder Dette vare har flere varianter. Mulighederne kan vælges på varesiden

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign