Reklamer for mad giver aktivitet i børns hjerner

annonce

Som barn i 70’erne var det ikke mange reklamer man blev udsat for. Verden var mere uskyldig på det område. Faktisk elskede jeg at se reklamer på de tyske kanaler – måske forklarer ny forskning hvorfor.

Børn påvirkes af reklamer og derfor er der også begrænsninger for hvilke og hvor mange reklamer tv-kanaler må vise i børnefladen.

Ved hjælp af fMRI har dr. Amanda Bruce og et hendes hold fra University of Kansas Medical Center kigget på aktiviteten i børns hjerner efter de var udsat for annoncer for mad.

Børnene i undersøgelsen skulle først rate 60 forskellige madvarers sundhed og smag. Derefter skulle de vælge madvarer baseret på billeder, efter de havde set forskellige annoncer (nogen for mad andre for andre varer). Det var mens de foretog disse valg at scanningen af hjerneaktiviteten skete.

Ifølge forskerne var aktiviteten størst i det område af hjernen, der bearbejder “værdier og ønsker”, når børnene så reklamer for mad.

It’s affecting kids at a physiological level, represented in the brain. It’s changing their choices in a way so that more importance is placed on taste rather than healthiness, and they’re making these decisions, more impulsive decisions, faster

Det var måske denne aktivitet, der fik mig til at sidde og se reklamer i 70’erne?

Børn plager om mad fra reklamer

Reklamer har en effekt og en anden undersøgelse har vist at børn plager om junk-food efter at have set reklamer for maden. Også selvom de godt ved det ikke er sundt.

Det viser en undersøgelse fra McMaster University. Børn spiser mere og samtidig mindre sundt efter at have set reklamer for junk food/fast food.

I asked my mum if I could have it, and she said no, and I was annoyed, and I kept trying, and she finally said yes, and I got to go to the shops to get it

Læs også:

Tidlig start gør børn tykke i en fart

Fejl i fMRI?

Nu sidder du måske og tænker “Var der ikke noget med fejl i fMRI scanninger?” I juni måned udgav svenske forskere en rapport, der indikerede fejl i mange undersøgelser baseret på fMRI. Statistikken bag undersøgelserne var skæv og det gav forkerte svar.

Det er dog ikke helt så slemt har de efterfølgende meldt ud. fMRI er stadig det bedste instrument til at blive klogere på funktionerne i hjernen – læs for eksempel dette indlæg om brugen af fMRI scanninger.

Du kan læse mere om undersøgelsen af børn og reklamer her.

Få mail når der er nyt​

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page

annonce

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign