Syv principper til et ja
Vil du gerne virke mere overbevisende? Så skulle du måske læse Robert Cialdinis bog, Influence. Den er netop kommet i en ny version, hvor han
Kunder vil ikke miste kontrol
Dagens blog tager udgangspunkt i, at vores bil lige har været på værksted. Et besøg der endte med at tage meget lang tid, og hvor
Holder du på dine kunder?
Jeg har lige været i gang med at opsige et abonnement og oplevede her en meget gammeldags tilgang til kundeservice. Men jeg slap ud og
Penge er ikke bedst 🥇🪙
Der er skrevet og sagt meget om bonus og bonus‘ effekt på medarbejdere. Nogle mener det får os til at tænke mere snævert, andre at
Mere grønt med gaffertape 🛒 🍌 🥕
Hvordan kan man få os til at ændre madvaner? Det er sikkert et spørgsmål de arbejder med i Fødevarestyrelsen, hvor de tidligere på måneden udsendte
Julemænd i habitter – 2020
Selvom julen 2020 bliver anderledes end andre år, tror jeg nogen ting vil være de samme. Der bliver trods alt tid til lidt familiehygge og
Black Friday snyder din hjerne
Snart er det tid til årets store handelsdag igen. En dag med tilbud, kø og trafikale problemer. Og i år skal vi også huske at
Meningsmålinger dur ikke
Så er der gang i slåskampen igen i USA. Modsat meningsmålingerne, hvor Biden lå komfortabelt, ser det ud til at afgørelsen om den næste præsident
Gruppepres får os til at svare forkert
Vi vil så gerne være en del af gruppen og det kan påvirke hvordan vi svarer. Det så man måske i den socialdemokratiske gruppe i
Kasket med indbygget trafiksikkerhed
Det er ikke unormalt at køre over 50 timer i træk i lastbilsbranchen. Kombineret med en ikke altid sund livsstil kan det betyde at chaufførerne
Virker nudges?
Nudge har fået stor opmærksomhed siden udgivelsen af Richard Thaler og Cass Sunsteins bog, Nudge. Flere regeringer har taget nudge til sig i arbejdet med
Det er nemmere at bruge digitale penge
Sydbank har lavet en analyse af unges forhold til penge. Det har jeg blandt andet skrevet om her. Mange oplever at det er nemmere at
Kan man reducere studerendes alkoholindtag?
Danske unge har tradition for at være blandt de unge, der drikker mest i Europa. Godt nok faldt alkoholindtaget ved seneste måling, men vi har
Skær toppen af farten
Fart dræber og der skal ikke ret meget til. Bøder har ikke langsigtet virkning på trafikvaner – måske kan dine børn i stedet hjælpe til
Tomme hylder sælger
Dine kunder gider sikkert ikke komme i en tom butik, men meget tyder på, at de nemmere køber, hvis der ikke er for mange varer.
Bliv klogere på farten
Selvom alle næsten har deres egen podcast har jeg – indtil videre – fravalgt det medie. Jeg overvejede det i starten af corona-lockdown, men tror
Vi lyver mere elektronisk
Lyver du mere i mails end hvis du skriver i hånden? Det var resultatet i forskning fra DePaul University, hvor man i tre forsøg undersøgte
Digitalisering kostede kassen
Digitaliseringen af den engelske vægtafgift har ført til nedgang i indtægterne på næsten 300 mio GBP. Bilejerne har nemlig mistet en god og synlig grund
Nudge til at holde afstand (igen)
Mange glemmer at holde afstand, for det går jo meget godt. Et engelsk konsulenthus har udgivet et guide med tips fra den store verden, til
System 1 hjælper i hverdagen
I en travl hverdag med mange ting at tage stilling til, er System 1 en uvurderlig hjælper. Det skal vi huske, når vi designer eller
Digitale betalinger kan føre til overforbrug
Vi lever næsten i et kontantløst samfund – det er i hvert fald sjældent, jeg har kontanter på mig – men er vi blevet bedre
Magasin om nudge
Sommeren står for døren og mange leder efter spændende læsestof til tiden ved poolen – eller hvor du nu holder ferie. Hvis du interesserer dig
Spilafhængige spiller ikke for at vinde
Spilafhængige spiller ikke for at vinde, men for at spille. Det mener Natasha Dow Schull, der har forsket i spilafhængighed. På en dag hvor Danmarks
Årets almanak for adfærdsøkonomi
Så er det blevet den tid på året, hvor behavioraleconomics.com udgiver deres årlige guide til adfærdsøkonomi. Her sætter de fokus på interessante emner, der præger
fMRI kan ikke læse tanker
Tænk hvis man kunne læse tanker? Vide hvad, der sker inde i hovedet på dem omkring os? Det har til alle tider fascineret os og
Oops, I did it again
Så skete det igen. Jeg faldt i med begge ben på grund af GRATIS. Gratis er en stærk måde at påvirke kunders beslutninger på. Det
Design dine kunders valg
Hvilken sodavand vælger du på en menu? Formentlig ikke den, der svarer til din tørst. Forskning viser nemlig, at de flestes valg påvirkes af hvordan
Nå men det var så den Corona….
I takt med at Danmark åbnes op, virker det til at mange hurtigt lægger corona bag sig. Man mødes og står tæt, som om intet
Billigere ved dårligt humør ?️ ??
Måske har du tidligere læst mit indlæg om varierende priser ved svingende temperatur (Må temperaturen bestemme prisen?)? Her beskrev jeg hvordan CocaCola ville lade temperaturen
Corona-krisen afslører manipulation
Vi kan ikke lide at miste kontrol, og det kan faktisk føre til tilfredse kunder eller brugere, hvis man giver illusionen af kontrol. Vidste du,