Plakat med de nye kostråd

Mere grønt med gaffertape 🛒 🍌 🥕

annonce

Hvordan kan man få os til at ændre madvaner? Det er sikkert et spørgsmål de arbejder med i Fødevarestyrelsen, hvor de tidligere på måneden udsendte nye kostråd.

Ifølge disse nye kostråd skal vi spise mere grønt og groft – det er godt for både den enkelte og for klimaet. Det har de lavet en masse artikler om, fået medieomtaler i alt fra News til Aftenshowet og lavet plakater og andet informationsmateriale.

Det er dog ikke sådan man ændrer vaner. Det forklarede bl a Pelle Guldborg Hansen fra Roskilde Universitet i en række medier i forbindelse med lanceringen af de nye kostråd. For vi ændrer ikke bare vaner, fordi vi får ny information. Så ville der formentlig være langt færre rygere, for INGEN kan vel efterhånden være i tvivl om, at rygning er skadeligt?

Vi vælger det sædvanlige og det vi plejer. Også selvom vi får ny information. Men hvad skal man så gøre?

Påvirkning når det tæller

En måde kunne være at påvirke, hvor beslutningen reelt tages. I en normal husholdning er det ikke når maden spises, der er maden jo købt og forberedt. Det er heller ikke når maden forberedes, for der er maden jo købt.

I stedet er det når maden planlægges eller – måske i højere grad? – når maden indkøbes, at man kan påvirkes? Vi er selvfølgelig nogen (pudser glorie), der kun køber det der står på indkøbssedlen, men de fleste lader sig nemt påvirke af impuls og tilbud, når de handler.

Den åbenhed kan man måske også bruge, til at få os til at spise grovere og grønnere?

På New Mexico University lavede de et forsøg med gul gaffertape i indkøbsvognene og et skilt, der opfordrede til at bruge den ene halvdel af indkøbsvognen til grønsager og frugt.

121 %

mere brugt på frugt og grønsager

Den lille påvirkning forøgede beløbet brugt på at købe frugt og grønsager, med 121 % fortæller forsøgets leder, Collin Payne fra New Mexico State University.

Og hvis de får købt frugt og grønsager får de sikkert også spist flere af dem?

I en anden supermarkedskæde monterede man et skilt i indkøbsvognene, der fortalte, hvor mange stykker frugt og grønsager den typiske kunde købte.

Efter to uger steg salget af frugt og grønsager med 10 %!

10 %

mere frugt og grønsager

Det bedste for supermarkederne var, at disse tiltag ikke mindskede omsætningen. Så det var gratis for dem, at skubbe kunderne i den rigtige retning.

Adfærdsdesign og nudge behøver heller ikke være dyrt. Lidt gaffertape eller en grafik kan også påvirke kunder og forbrugere til at gøre det rigtige.

Plakat med de nye kostråd

Få mail når der er nyt​

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page

annonce

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign