Eksperter kan også blive trætte

annonce

Vi har stor tiltro til eksperter, men de lader sig også påvirke og er ikke altid så ekspert-agtige, som vi gerne vil have. Trods lange uddannelser og stor viden er det for eksempel ikke ligegyldigt, hvornår på dagen man møder dem.

Photo by Online Marketing on Unsplash

I Hulemænd i habitter skriver jeg om en kendt israelsk forskning i sults påvirkning af beslutninger. Her kiggede man på benådningsanmodninger, der blev behandlet af nogle dommere. Man skulle mene, at paragraffer og fakta ville afgøre, om man fik en benådning eller ej. Men det viste sig i højere grad at være noget ganske irrelevant, der afgjorde udfaldet. Nemlig hvorvidt dommerne lige havde spist eller ej.

Hele 65 % fik benådning lige efter en pause, mens antallet faldt markant hen i mod næste pause.

Proportion of rulings in favor of the prisoners by ordinal position. Circled points indicate the first decision in each of the three decision sessions ; tick marks on x axis denote every third case; dotted line denotes food break. Because unequal session lengths resulted in a low number of cases for some of the later ordinal positions, the graph is based on the first 95% of the data from each session.  

Du kan læse mere om dommeres udsving hen over dagen her.

Læger sløser også over dagen

På samme måde har forskning også kunnet påpege, at læger ændrer adfærd over dagen. Det viser blandt andet disse studier fra USA:

Mindre håndvask

Siden middelalderen har hygiejnens betydning for helbredelse og mindskelse af smitte været kendt. Det er vigtigt løbende at vaske hænder for at mindske smitte. Alligevel viser et amerikansk studie, at sundhedspersonalet vasker hænderne mindre efterhånden som dagen skrider frem.

Du kan få adgang til hele rapporten her.

Færre vaccinationer

Et andet studie fra University of Pennsylvania kiggede på anvendelsen af vaccinationer mod influenza i løbet af en dag. Det viste en nedgang i antallet af vaccinationer i takt med at dagen skred frem.

Variations in Influenza Vaccination by Clinic Appointment Time and an Active Choice Intervention in the Electronic Health Record to Increase Influenza Vaccination
Influenza Vaccination Rates by Clinic Appointment Time for All Practices in All 3 YearsVaccination rates are based on each patient’s first visit with his or her primary care physician. Appointment times are grouped by the start of the hour (eg, 8:15 am and 8:30 am were grouped to 8 am).

Dette studie blev fulgt op af et forsøg med adfærdsdesign, der skulle sikre, at alle patienter fik råd om vaccinationen. Lægernes it blev udviklet til at foreslå spørgsmål om vaccination i forbindelse med konsultationer. Dette øgede antallet af vaccinationer senere på dagen.

Det kan du læse mere om her.

På samme måde har studier også vist at læger:

Beslutningstræthed

Der er selvfølgelig tale om amerikanske studier, men mon ikke man kan opleve noget lignende på vore breddegrader? I hvert fald er det ikke unormalt at blive ramt af beslutningstræthed.

Som lægerne ovenfor kan vi glemme delelementer i arbejdsgange, når vi har gentaget dem mange gange eller bliver trætte. Det er blandt andet derfor, piloter har tjeklister, de gennemgår inden take-off. Man har også haft gode resultater med tjek-lister til opgaver hos sundhedspersonale. I andre situationer kan man sikre et ensartet niveau som arbejdsgiver, ved for eksempel at designe flowet i IT-systemer (for eksempel CRM-systemer eller kasseapparater) så medarbejderne kommer igennem alle punkter.

Og som forbrugere bliver vi også beslutningstrætte, når vi køber elektronik eller rejser og tilbydes forsikringer til allersidst i forløbet. Lang de fleste har ikke brug for ekstra elektronik- eller rejseforsikringer, men alligevel køber mange alligevel.

Læs også:

Noget tyder på at moral kan svinge over dagen. Måske kan moralen også blive ‘træt’ ligesom viljestyrke. Det tyder studier på og det kan du læse mere om her.

Få mail når der er nyt​

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page

annonce

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign