Dine online besøgende er hulemænd, der ønsker tingene hurtigt og nemt. Hvis ikke, kan de finde svar eller købe det, de leder efter, et andet sted. Ved at anvende adfærdsvidenskab kan du optimere dine konverteringer fra din hjemmeside eller webshop.
Jeg kombinerer min viden om adfærdsvidenskab med konverteringsoptimering i mine foredrag og viser, hvordan du kan bruge denne kombination til at opnå bedre resultater online.
Uanset om du er i B2C eller B2B, er det faktisk C2C – Hulemænd til Hulemænd – du kommunikerer med, siger taler Jens Balle og fortsætter: Når du sælger til forbrugere eller andre virksomheder, er modtageren af din kommunikation altid en hulemand! Du bør inkorporere dette i din kommunikation og dit webdesign for at opnå bedre resultater.
Uønsket friktion
To værktøjer inden for adfærdsdesign og påvirkning er boost og friktion. Du booster den handling, du ønsker, at dine kunder skal udføre, og du kan gøre andre handlinger sværere at udføre. På den måde er værktøjerne fantastiske.
Men nogle gange får du utilsigtet friktion på din hjemmeside eller i din webshop. Friktion der ofte opstår, fordi du ikke har tænkt kundenrejsen godt nok igennem.
– Hvis du beder om mange oplysninger i din butik, kan du miste brugere, der besøger fra smartphones, forklarer Jens Balle. Derfor skal du tænke som en hulemand og huske at forsøge at holde tingene i System 1.
System 1 og System 2 er en model for hvordan vi behandler oplysninger og træffe beslutninger, som blev udviklet af Nobelprisvinderen Daniel Kahneman og hans mangeårige samarbejdspartner Amos Tversky. System 1 er det system, vi bruger mest, fordi det kræver meget lidt energi og virker meget hurtigt. Men System 1 kræver et miljø uden friktion, ellers aktiveres System 2, hvilket kan resultere i, at din kunde forsvinder fra din webshop.
Friktionen kan også opstå på grund af manglende test af dit indhold i forskellige browsere. Browsere og CMS kan ændre sig over tid og få din hjemmeside til at se mærkelig ud, selvom det virkede før.
– Mange virksomheder linker til deres side på sociale medier som LinkedIn og Facebook, forklarer Jens Balle. Hvis nogen klikker på det link på deres smartphone, vil de sandsynligvis se din side i en in-app-browser, hvilket kan påvirke udseendet af din side.
Du kan læse mere på hjemmesiden for Hulemanden Online, hvor Jens Balle deler eksempler og tips på arbejdet med at bruge tanker fra adfærdsvidenskaben på din webshop eller website: https://hulemandenonline.dk.
Forfatter, foredragsholder og konsulent
I mere end 20 år har Jens Balle været offentlig taler om adfærdsvidenskaber. Han holder foredrag og taler om påvirkning, adfærdsdesign og endda investeringspsykologi. Nu er han klar til at guide webdesignere og webchefer til bedre konverteringer ved at anvende adfærdsvidenskab i deres arbejde.
– Jeg bringer opdateret viden om adfærdsdesign og hvordan vi træffer beslutninger, som du kan bruge i dit arbejde på hjemmesider eller webshops, siger Jens Balle.
Et foredrag af Jens Balle vil give dig ny inspiration og viden, som du kan anvende i dit daglige arbejde med din online tilstedeværelse. Du får indsigt og værktøjer og går derfra med en to-do-liste over ideer til at fortsætte med at forbedre dine resultater.