matthew-hamilton-v_CxSroHKWg-unsplash

Sådan ændrer du adfærd

annonce

Når nu vi har forklaret folk, hvad der er det bedste for dem, hvorfor gør de det så ikke? Det spørgsmål stiller mange sig hver dag. Det kan være politikere. Eller embedsmænd. Eller læger. Eller det kan være dig, når du arbejder med andre mennesker.

Vi er ikke altid så rationelle og vi træffer beslutninger på bestemte måder. Desværre har vi ikke altid tid eller energi til at gennemgå alle fakta rationelt.

Derfor kan man hjælpe andre til at træffe bedre valg med adfærdsdesign. For eksempel kan vi gøre det nemmere eller sværere at gøre, det der ikke er godt for den enkelte. Hvis vi gør det sværere hjælper vi dem på rette vej.

Det er boost og friktion, der her tales om. Med boost gør vi noget nemmere og med friktion gør vi det sværere. Hør Dan Ariely forklare friktion og hvordan det kan bruges positivt lige her:

Få mail når der er nyt​

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page

annonce

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign