Økologisk frugt

Sælg mere økologi med adfærdsdesign

annonce

Adfærdsdesign kan øge salget af økologi med op til 36,8 procentpoint viser dansk forsøg omkring økologisk svinekød. Det eneste der skulle til, var skilte der fortæller, at det er produceret i Danmark, og at kunderne samtidig får info om økologiens merværdi.

Der er stor fokus på dyrevelfærd og dyrkningsformer, når man taler om fødevarer. Noget af fokus er ikke altid gældende, når indkøbsvognen skal fyldes op og derfor har Økologisk Landsforening lavet i samarbejde med Coop og iNudgeyou, for at få forbrugerne til at putte mere økologi i indkøbskurven.

Det behøves ikke at være svært, at få forbrugerne til at købe økologisk. Denne tekst placeret ved citronerne, øgede salget af økologiske citroner med 8,4 %:

Når du vælger økologisk, sparer du dig selv for pesticider – så kan du også bruge skallen!

Barrierer for at købe

I forsøget har iNudgeyou på basis af butiksobservationer, forbrugerinterview og litteraturstudier har identificeret en række adfærdsbarrierer, der står i vejen for at flere forbrugere vælger økologisk grisekød og økologisk frugt og grønt.

Blandt barriererne er, at forbrugerne mangler konkret viden om fordelene ved at købe økologi og de mangler inspiration til at sammensætte grønt tilbehør. I testbutikker fik forbrugerne derfor inspiration til en nem, lækker øko-salat med tre ingredienser på skilte og hyldeforkanter. Samtidig blev de økologiske solsikkekerner flyttet ind i frugt- og grøntafdelingen i én butik. Det førte til hele 91,8 procentpoints stigning i salget af økologiske solsikkekerner i forhold til kontrolbutikkerne.

Adfærdsdesign ved købsbeslutningen

På basis af denne viden har man testet en række forsøg i stil med eksemplet omkring citroner, og på den måde øget forbruget af økologiske produkter.

For eksempel har et skilt, der siger ”Dansk økologi” og et klistermærke på gulvet, som viser, at en økologisk gris har meget mere plads end frilandsgrise og konventionelle grise øget salget markant. Det blev til 19,8 procentpoint i supermarkeder og hele 36,8 procentpoint i discountbutikkerne i forhold til testbutikker uden nudging.

Adfærdsdesign viser grises areal

Det er ikke meget, der skal til nogen gange, og nudge og adfærdsdesign er netop ethvert aspekt af valgarkitekturen, der påvirker menneskers adfærd i en forudsigelig retning uden at forbyde valgmuligheder eller signifikant ændre ved deres økonomiske incitamenter. Det må man sige i høj grad er gældende her.

Hvor vidt man så kan bruge nudge-begrebet i forhold til kommercielle interesser diskuteres ofte. Der er nok snarere tale om adfærdsdesign i dette eksempel, da Økologisk Landsforening har stor interesse i salg af mere økologi.

I øvrigt er nudge og adfærdsdesign ikke et vidundermiddel, der kan rykke alle. Det fortæller jeg lidt om her:

Du kan læse mere om forsøgene og få inputs til at påvirke dine kunder her.

Få mail når der er nyt​

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page

annonce

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign