Det er ikke alt på de finansielle markeder, der baseres på fakta eller rationelle beslutninger. Hvordan markedsstemningen påvirker kan være meget svært at forudsige – og de hysteriske finanskællinger, som Lykketoft kaldte dem, er stadig på spil.
Faste læsere har sikkert luret, at jeg tror meget på tid i markedet fremfor markettiming. Der er dog fortsat mange investorer, der tror på at de kan lure markedet og købe og sælge på de rigtige tidspunkter.
Det kan dog være svært at spå om hvordan vi mennesker reagerer på nyheder, rygter eller andet, der kan påvirke kursen. Det gamle “Buy on rumors sell on facts” er mere et ordsprog end en leveregel. For hvordan vi reagerer har været en myte siden krisen i South Sea, som Isaac Newton var investor i. Det omtalte jeg sådan her i Hulemænd i habitter:
“En af de mest kendte investorer i The South Sea Company var formentlig Isaac Newton. Manden bag beskrivelsen af tyngdekraften og Newtons lov, som du sikkert kender fra fysikundervisningen, var også en meget velhavende mand i datidens England, og han valgte at investere nogle af sine midler i The South Sea Company på et tidligt tidspunkt.
Det viste sig at være en god investering, og som så mange andre valgte Newton at tage en hurtig gevinst, som han formentlig var ganske godt tilfreds med. Aktien fortsatte dog med at stige.
Samtidig opdagede Newton, at nogle af hans venner fortsat havde aktier i selskabet. Da vi ofte sammenligner vores egen situation med andres, var det svært for Newton, og han valgte at købe aktier igen. Godt nok på et højere niveau, men som du kan se på figuren, blev han hurtigt mere velhavende.
Investorerne blev dog mere nervøse for The South Sea Companys evne til at realisere planerne, og inden længe stod investorerne i kø for at sælge aktierne. Dette førte til markante fald i aktien, og Newton måtte konstatere store tab. Han solgte dog ikke på én gang – det kunne jo være, at aktien steg igen, så han solgte af tre gange.
Som i så mange andre lignende eksempler startede Newton med en hurtig gevinst. Da der tilsyneladende ikke var nogen grænser for selskabets muligheder, lod han sig rive med og investerede igen. En investering, der dog førte til et stort tab.”
Efter denne oplevelse udtalte Newton:
Det kan være svært at forudsige, hvordan markederne vil reagere. Det fik vi også et eksempel på i den forgangne uge.
Productplacement ikke altid godt
Torsdag d 9. december 2021 havde HBO premiere på den – af nogen – længe ventede fortsættelse af den populære serie, Sex and the City. Tre af de tidligere fire veninder mødes igen og kæmper med små og store problemer.
En anden tidligere vigtig person i serien – vil ikke spoile, så nævner ikke navnet – er også med. Dog kun ganske kort, for efter en omgang motion, dør vedkommende. Denne motion foregik på en cykel fra det børsnoterede selskab, Peloton Interactive.
Normalt er sådan productplacement mange penge værd. Normalt vil virksomheder også betale mange penge for at være med i store serie- eller filmproduktioner.
Peloton havde dog ikke betalt for at få deres motionscykel med i serien. De var vidende om at den ville være en del af serien, men vidste ikke hvilken sammenhæng, cyklen ville optræde i.
Men det er åbenbart ikke godt at være skyld i en hovedpersons død….
I hvert fald førte den FIKTIVE død for en FIKTIV person i et FIKTIVT univers til et markant fald i Peloton Interactive efter premieren på And Just Like That…, som fortsættelsen af Sex and the City er kommet til at hedde.
I samme uge er amerikanske aktier generelt steget.
Det er naturligvis uheldigt, hvis forbrugerne dør af at bruge en virksomheds produkter. I denne situation er der dog tale om en fiktiv person, der fiktivt dør.
Udviklingen har været så grel, at Peloton er kommet med en statement, hvor de blandt andet fremhæver at karakteren i serien tidligere har haft hjerteproblemer….
Noget kunne måske tyde på, at Peloton også har andre problemer at kæmpe med. I hvert fald har aktien haft et forfærdeligt år vurderet på kursudviklingen, hvor den er faldet med hele 74 % i løbet af 2021.
Vi investorer er stadig hulemænd/hulekvinder eller hysteriske finanskællinger og det er umuligt at forudse, hvordan vi vil reagere. Det er derfor man skal huske at sprede sine investeringer og tænke i portefølje. Det forklarer også hvorfor det er så svært at slå markedet ved at købe og sælge.
UPDATE 16. december 2021:
Peloton udsender reklame med Mr Big
I et forsøg på at genvinde tilliden til Peloton, har de produceret en video, hvor skuespilleren bag karakteren, der døde i første episode, deltager. Han sidder i en sofa, sammen med den træner, der også medvirker i serien, og illustrerer at han er i live 🙂
UPDATE 17. december 2021:
Peloton tilbagekalder reklame med Mr Big
Det er ikke nemt at være marketingchef i Peloton i disse dag. Lige efter udsendelsen af reklamen med Mr Big, som hedder Chris Noth i virkeligheden, er skuespilleren blevet anklaget for to tilfælde af seksuelle overgreb.
Det har fået Peloton til at trække reklamen med Mr Big tilbage – de hævder de ikke vidste noget om anklagerne om seksuelle overgreb tidligere på ugen.
Nu var aktien ellers ved at være på rette vej igen efter det drastiske fald….
Du kan lære mere om hændelsen her og også høre hvordan Peloton reagerede i starten.