1

Black Friday får det værste frem

Som noget forholdsvis nyt har danske butikker importeret den amerikanske Black Friday. En handelsdag med gode tilbud, som i USA nemt kan udvikle sig til vold. Men dagens tilbud spiller på nogle grundliggende elementer for os, og derfor får det os til at reagere kraftigt. 

Fredagen efter Thanksgiving er en shopping dag i USA. Butikkerne har sænket priserne og kører ofte med nogle knaldtilbud. Som du kan se her kan det nemt gribe om sig og udvikle sig uheldigt:

Så galt er det vist ikke gået herhjemme endnu, men hvad er det, der får os til at reagere så kraftigt? Der er flere faktorer, der spiller ind.

Vi er vilde med tilbud og især, hvis noget er gratis, kan vi have svært ved at bevare hovedet koldt. Men vi vil også så nødig gå glip af noget, så hvis man kombinerer en god pris med et begrænset antal, rammer man os hårdt.

Det har jeg selv lige oplevet med en iPhone. Det er blevet tid til at skifte, men jeg synes også de er så dyre. Desværre føler jeg mig “låst fast” til iPhone, for det er så nemt at blive i det univers med iCloud og så videre. Så et tilbud i Føtex/Bilka på en iPhone 6 fangede min opmærksomhed. I annoncen stod også: Begrænset antal per butik.

Jeg stod længe i butikken og overvejede, om jeg skulle købe eller ej. Jeg har jo en fungerende telefon, men skal skifte til ny inden længe, ikke fordi Apple har lanceret en ny, men fordi min nuværende er en jeg har lånt. Hvad nu hvis tilbuddet ikke kommer igen? Jeg lod fornuften sejre og skiftede ikke. Og som så mange andre situationer, har jeg også efterfølgende set bedre tilbud på den samme iPhone. 

Men netop knaphed af et tilbud, er formentlig meget betydende for de stærke reaktioner til Black Friday i USA. Det har Kelly Goldsmith fra Northwestern University forsket i. 

When people see the world as running out of anything, the research shows it makes them crazy selfish

Hvis noget er begrænset får det os automatisk til at tænke at det må være værdifuldt. Tænk bare på diamanter eller guld. Det får os derfor til at agere egoistisk, for at sikre at det er os, der får fat i de knappe varer.

Man kalder det FOMO – Fear Of Missing Out. Vi bliver simpelthen bange for, at gå glip af noget. Tænk hvis tilbudet aldrig kommer igen?

Det forklarer jo meget godt reaktionen i videoen ovenfor.

KUN 50 STYK! sælger varen

Så måske du skulle have færre af hver på hylderne i din butik? Eller begrænse eventuelle tilbud du laver? Tidsbegrænsning på et tilbud virker også godt. 

Du kan finde rapporten, der kigger nærmere på knaphedseffekt på shoppere, her.

1

Få mail når der er nyt​

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign