Husk posen eller skam dig

Supermarked i Vancouver vil få deres kunder til at bruge færre engangsposer via pinlige tekster på poserne.

Mange sætter for tiden fokus på vores anvendelse af plastik, og flere butikker forsøger at få os til at genbruge poser. Herhjemme har både H & M og Neye indført gebyr for poser i et forsøg på at få os til at tænke over brugen af plastikposer.

I Vancouver går et supermarked en lidt anden vej. I stedet for at ramme deres kunder på pengepungen, forsøger de at gøre det skamfuldt at bruge engangsposer. Det gør de via tekster på deres poser, der giver indtryk af, at man enten har porno, vortecreme eller udstyr til tyktarmsproblemer i posen. Se med i dette nyhedsindslag fra Global News (starter med en reklame, beklager):

Tanken er, at det skal være flovt at gå med disse poser, hvorfor deres kunder måske vil vælge at medbringe deres egne indkøbsnet, når de hander i butikken.

Hvorvidt tiltaget alene er et nudge eller om det i virkeligheden også er et markedsføringstiltag kan diskuteres. De har i hvert fald fået en del opmærksomhed i diverse nyheder med deres tiltag. Samtidig kan det måske også blive kult at erhverve sig disse poser og dermed have den modsatte effekt på plastikforbruget?

Ydermere kan man også stille spørgsmålstegn ved det fornuftige i at udskamme kunder, der reelt har problemer med tyktarmen?

Her er de forskellige poser:

Det er lidt de samme mekanismer man vil prøve at påvirke i Kina, hvor man vil udskamme borgere, der træder ved siden af, offentligt. Tanken er at frygten for at blive udstillet, vil få kineserne til ikke at begå noget ulovligt.

Få mail når der er nyt​

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign