Investorpyskologi på Jyske Invest TV

jyske-invest-investorpsykologi-jens-balleFølelserne får tit lov til at bestemme – også når vi investerer. Det har jeg talt lidt om hos Jyske Invest fra et casino i København.

At drive forretning handler om to ting. Så er det næsten lige meget, hvilken type forretning man er involveret i. Fælles gælder, at det handler om at:

  1. Købe billigt
  2. Sælge dyrt

Men det kan være svært at gøre i praksis, for når noget er billigt tror vi ofte det bliver billigere. Og når noget er dyrt tror vi det bliver dyrere og har lyst til at købe.

Hvis man lader følelserne styre investeringer risikerer man at ”komme ud af takt” og løbe efter markedet.

Små gevinster og store tab

Vore hjerner er kodet til at undgå smerte og søge glæde. Faktisk får det langt de fleste til at føle at tab gør dobbelt så ondt som gevinster glæder. Det får os til at tage små gevinster og store tab. Vi tager gevinsterne fordi vi frygter at de er væk i morgen. Omvendt vil vi ikke tage tab fordi vi også håber de er væk i morgen. Det er de dog sjældent – faktisk har de det med at vokse, hvilket fører til at vi ender med at realisere store tab.

Flokdyr

Vi vil gå meget langt for at høre til i en gruppe. Det gør også at vi meget nemt lader os rive med af flokken. Fremfor at tage velovervejede beslutninger hopper vi med på vognen og gør som de andre. Det kaldes også lemminge-effekten.

Ankerpunkter

Historiske priser, budgetpriser eller helt tilfældige tal kan få betydning for de beslutninger vi træffer. Men fordi noget har været dyrere eller billigere end det er nu, er det ikke ensbetydende med at vi rammer de gamle priser igen. Eller fordi noget er over eller under din budgetpris er det ikke sikkert vi kan opnå budgetprisen.

Du kan naturligvis læse meget mere om følelser i beslutninger i Hulemænd i habitter:

Hulemænd i habitter 3. udgave

Link til indslag på Jyske Invest.

Få mail når der er nyt​

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign