Kan man nudge via pungen?

Fra tid til anden diskuterer vore politikere – ja faktisk ikke kun vores, det sker globalt – om man kan regulere borgeres adfærd ved at ramme dem på økonomien. Hvad enten det er vaner i trafikken, omkring fødevarer eller – som vi har set det på det seneste – hvordan vi fragter varerne hjem fra supermarkedet.

De fleste er efterhånden enige om, at store dele af den vestlige verden har problemer med livsstil og sundhedstilstand. Overvægten er stadig støt stigende og derfor prøver både politikere og sundhedspersonale at finde veje til at få os til at ændre vaner.

I New York forsøgte borgmester Bloomberg tilbage i 2013 at forbyde store sodavand på byens restauranter. Det ville han for at formindske borgernes indtag af sodavand. Forslaget blev dog aldrig vedtaget.

Skat på sukker

En anden mulighed kunne være at gøre den uønskede vane dyrere. For eksempel ved at få os til at bruge mindre plastik ved at gøre plastikposer dyrere. Det samme diskuteres fra tid til anden med sodavand, slik, fedt og cigaretter.

Hvis det nu var dyrere at ryge eller spise/drikke usundt må man kunne ændre folks vaner, lyder den logiske tankerække.

Det lyder plausibelt, at prisen kan have en effekt på forbruget og i Philadelphia indførte man i 2017 en skat på sodavand for at mindske borgernes indtag af sodavand.

Men virker sådan en skat så? Det har nogle forskere fra University of Minnesota, Kellog og Stanford undersøgt.

Og salget af sodavand faldt kraftigt i Philadelphia efter indførslen. Faktisk helt op til 42 % .

Så det kunne indikere, at det virkede. Der var dog ingen stigning i salget af alternativer uden sodavands-skatten i Philadelphia.

Til gengæld kunne området omkring byen konstatere stor stigning i salget af sodavand. Hvor salget i Philadelphia faldt med 1.500 liter steg det i området rundt om byen med 1.800 liter!

Konklusionen er at borgerne i Philadelphia ikke drak mindre sodavand. Til gengæld har de brugt både tid og brændstof på at køre udenfor byen og købe sodavand.

Du kan læse rapporten her:

Seiler, Stephan and Tuchman, Anna and Yao, Song, The Impact of Soda Taxes: Pass-through, Tax Avoidance, and Nutritional Effects (January 9, 2019). Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3302335 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3302335

Få mail når der er nyt​

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign