Kan penge gøre os lykkelige?

I flere år har forskere ment penge ikke gør os lykkeligere. Men ny forskning tyder på at lotterivindere faktisk bliver lykkeligere – også på den lange bane.

Antagelsen om at penge ikke gør os lykkelig over tid, blev blandt andet spredt af Daniel Gilbert i hans første TED. Han henviste til den berømte undersøgelse Lottery winners and accident victims: Is happiness relative? fra 1978, der viste, at lotterivindere og uheldsofre ikke var lykkeligere et år efter de vandt i lotto eller var i deres ulykke. Det kan du høre ham fortælle om her:

Et år efter deres held eller uheld oplevede deltagerne altså ikke selv, at de var lykkeligere og derfor konkluderede man, at penge ikke kan købe lykke. For man vurderede lykke relativt og man kunne ligesom vænne sig til at være lottovinder.

Andre undersøgelse har indikeret og bekræftet en sammenhæng mellem stigende indtægter og lykke, men lottovindere blev altså ikke lykkeligere over tid.

Penge KAN købe lykke

Vi bliver hele tiden klogere og nu har Erik Lindqvist fra Stockholm School of Economics, Robert Ostling fra Stockholm Universitet og David Cesarini fra New York University lavet en ny undersøgelse af effekterne af lykke.

De tre forskere fik adgang til en stor gruppe lotterivindere i Sverige, som de sammenlignede med en kontrolgruppe over mere end 10 år. Derved fik de adgang til at vurdere effekten af gevinsten over længere tid.

Og undersøgelsen viste at lotterivinderne var lykkeligere – også over tid!

Det tog 40 år, men nu er undersøgelsen fra 1978 modbevist. Mennesker bliver lykkeligere af at vinde i lotto.

Du kan læse hele undersøgelsen Long-run Effects of Lottery Wealth on Psychological Well-being her.

P.S. I øvrigt lavede Dan Gilbert et par fejl i hans tale. TED var nyt og han regnede ikke med så stor udbredelse, så hans forberedelse var ikke helt i top. Det kan du læse om her.

Få mail når der er nyt​

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign