Photo by jesse orrico on Unsplash

Oops, I did it again

Så skete det igen. Jeg faldt i med begge ben på grund af GRATIS.

Gratis er en stærk måde at påvirke kunders beslutninger på. Det har en lang række forsøg dokumenteret og som forbruger kender du det sikkert også.

Derfor var det også forbudt i mange år i Danmark, at give gaver/tilgift i forbindelse med forbrugerkøb. Men loven hjælper ikke længere forbrugerne på det område, og det mærkede jeg forleden.

Nyt gør-det-selv-projekt

Ja dette indlæg kunne også handle om mit seneste gør-det-selv-projekt og IKEA-effekten (den kan du læse mere om her). For den lider jeg stadig under og jeg har da også delt min nyanlagte træ-terrasse på sociale medier.

Men det er slet ikke der, vi skal hen i dag.

Ikke gå ned på udstyr!

Da jeg skulle i gang med projektet viste det sig, at min gamle skruemaskine var udtjent. Batteriet var udtjent og kunne kun skrue meget få skruer i mellem hver opladning. Det er ikke heldigt når man skal i gang med en træ-terrasse, med min 6 skruer i hvert brædt.

Så af sti afsted gik det til det lokale byggemarked for at købe nyt grej!

Et af tilbuddene denne dag var en bore-/skruemaskine fra Metabo med en masse gratis udstyr. Der var bits, hobbyknive, bor, et målebånd osv med i handlen.

Og Jens Balle plumbede i med begge ben. Man skal jo ikke gå ned på udstyr!

For selvom jeg godt kender teorien bag vores tendens til at falde for GRATIS, er det ikke ensbetydende med, at jeg kan modstå tendensen. Jeg er jo også bare et menneske.

Det kalder man for The G. I. Joe fallacy og du kan lære mere om det her.

Now I know!
And knowing is half the battle

G.I. Joe, 1985-86

I øvrigt bekræftede dette køb min fordomme om de ting man får gratis med. De har som regel ikke reelt den værdi, vi tillægger dem. Og det havde dette værktøj heller ikke. Jeg ødelagde det første bit i løbet af en time……..

Du kan lære mere om gratis-fænomenet her.

Få mail når der er nyt​

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign