Vi er flokdyr og vil gerne være en del af flokken. Det er en meget virksom bias hos os, man kan trække på, når man gerne vil sælge noget.
I min barndom var badges meget in og jeg kan huske et enkelt, der havde ordene:
Eat shit – 1 billlion flies can’t be wrong
Dengang vidste jeg ikke at det netop var flokmentaliteten det gjorde grin med, men det var det.
Hulemanden døde uden flok
Behovet for at være en del af en flok, ligger meget dybt i os. Formentlig fordi det var meget vigtigt for vore forgængere at sikre, at de huskede at høre til en flok. For var de alene, var overlevelseschancerne meget små.
Derfor har vi en række indbyggede tekniker, vi kan sætte i værk for at være en del af en gruppe eller flok som for eksempel:
- vi bruger de samme ord, som dem omkring os
- vi efterligner kropssprog
- vi efterligner påklædning
At det er en stærk tendens kan vi også bruge kommercielt.
De andre gør det
Du har garanteret set notifikationerne på store hjemmesider som amazon.com, hotels.com eller boozt.com, hvor man får oplysninger om hvad andre brugere på siden lige har gjort.
Den slags virker sikkert ikke på dig. Men på andre kan det have to effekter:
For det første fortæller det at andre har booket det her hotel, hvilket er med til at blåstemple hotellet.
Dernæst fortæller det at værelserne er ved at forsvinde, for vi ved jo alle at hoteller har et vist antal værelser. Så hvis 8 har booket, så må jeg jo hellere skynde mig (det er det vi kalder FOMO, Fear Of Missing Out).
Brug det i din webshop
Flokmentaliteten eller Social Proof er meget virksomt og derfor under det mig, at man ikke ser det i flere webshops.
For det er faktisk en feature, der findes til langt de fleste ehandels-systemer.
Jeg har selv netop installeret det her i webshoppen, som kører i WordPress/WooCommerce. Baseret på min ordrer fortæller den så om de køb, der sker.
Andre informationer om dine besøgende kan hentes fra Google Analytics og i løbet af ingen tid, har du de samme værktøjer som Amazon, Hotels og Boozt.