Internet shopping

Cool produkter påvirker sociale status

Internet shopping

Du kan måske også huske det der punkt i din opvækst, hvor "hand-me-downs" fra dine søskende eller tøj fra supermarkedet pludselig ikke var godt nok. Bukserne skulle være gulerodsformede (ja så gammel er jeg) og der skulle helst være et mærke på tøjet. Som med så meget andet kan den besættelse, det næsten var, forklares med aktivitet i hjernen, selvom min mor sikkert mente at jeg slet ikke brugte hjernen.

Måske fulgte du med i sidste uges nye lanceringer fra Apple og tænkte "Det skal jeg sgu da ha"?

MR-scanninger giver indblik i hvordan hjernen reagerer i forhold til cool produkter. Det påvirker hjernen på samme måde som når vi er afhængige, fordi vi tror det har indflydelse på vores sociale status.

Steven Quartz fra Caltech har skrevet bogen COOL, hvor han kigger nærmere på hvorfor nogle af os skal være med på det nyeste nye.

LÆS OGSÅ: Jeg skal da ha' den nye

Mærkevarer og coole produkter giver os mulighed for at signalere at vi tilhører en bestemt gruppe. Derfor påvirker disse produkter de sociale dele af hjernen.

Det er det der driver nogen mod mærkevarer og andre mod de sidste nye gadgets. Se mere her fra PBS:

Få mail når der er nyt​

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign