Strippere og drikkepenge

Mange vil fortsat gerne tro at vi træffer beslutninger på rationelle og fornuftige grundlag. Som du måske har læst her på bloggen er det dog sjældent tilfældet. Vi påvirkes hele tiden af en række impulser, der kan være med til at få os til at drage forskellige beslutninger.

For eksempel burde sådan noget som drikkepenge være afhængig af den oplevede service. Alligevel kan kvindeligt serveringspersonales bryststørrelse have stor betydning for størrelsen af drikkepengene. Det skrev jeg blandt andet lidt om her.

Det kigger man blandet andet på indenfor evolutionspsykologien og forleden omtalte en kontakt et resultat fra ret alternativ forskning (i hvert fald for mine læsere), som jeg vil beskrive i dag.

For at det visuelle spiller ind kan man opleve næsten hver dag. Men duften eller andre signaler, kan også være med til at påvirke vores ageren.

Flere drikkepenge under ægløsning

For eksempel ville en gruppe forskere undersøge om kvinders menstruationscyklus kunne spille ind på mænds ageren overfor dem. Derfor fulgte forskere 18 strippere over en periode på 60 dage. I denne periode skulle stripperne indberette en række oplysninger om sig selv om drikkepenge og deres cyklus.

Resultatet var en gennemsnitlig indtjening på 260 USD på fem timers arbejde. Dette tal steg til hele 335 USD under ægløsning mens det faldt til hele 185 USD under selve menstruationen.

Det er altså ikke kun kvaliteten af dansen, der spiller ind på de drikkepenge strippere modtager.

Opførte kvinderne sig anderledes?

Hvorfor det forholder sig sådan, forsøger man også at forklare i evolutionspsykologien. Man kan dog ikke pege på den nøjagtige årsag, men mener det skal findes i en af disse – eller måske en kombination? – forklaringer:

  • Kunne de mandlige gæster i stripklubben opfange signaler om kvindernes cyklus og lod sig påvirke af dette?
  • Lod de kvindelige strippere sig påvirke af forskellige stadier af cyklussen, der så fik dem til at agere mere eller mindre tiltrækkende, hvilket fik mændene til at give flere drikkepenge?

At det sidste kan være tilfældet peger en anden undersøgelse på. Her er konklusionen at kvinder klæder sig mere attraktivt (i mænds øjne) under ægløsningen. Eller i hvert fald havde kvinderne i undersøgelsen en tendens til at klæde sig i rødlige nuancer under ægløsningen og rød fremhæves i en anden undersøgelse som værende mere attraktiv blandt mænd.

Sammenhængen til evolutionen er at forplantningen er vigtig for artens overlevelse og derfor har gener, der sikrede denne, overlevet og er stadig til stede den dag i dag. Vi mænd kan også gøre brug af lignende – for eksempel det man kalder påfugle-effekten, hvor mænd har højere testosteron-niveau når de sidder i en Porsche end i en anden film. Det kan du læse og høre mere om her, hvor der blandt andet er video med Gad Saad.

At kvinder også lader duften spille ind, når de vælger mænd, har jeg skrevet om i denne blog.

Vil du vide mere?

Du kan læse mere om strippere, drikkepenge og ægløsning her.

Eller om kvinders tendens til at klæde sig anderledes under ægløsning her.

Få mail når der er nyt​

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign