alexandra-nosova-lpv--JSLa58-unsplash

Må temperaturen bestemme prisen?

Udbud og efterspørgsel er en af teorierne bag prissætning og produktion. Men hvis man prøver at bruge den i salget, kan det give bagslag.

Jeg tror næsten det er en teori, de fleste har hørt om. Når efterspørgslen på et produkt stiger, så bør prisen stige. Og omvendt. Alligevel er det ikke altid forbrugerne vil acceptere en sådan strategi.

I hvert fald fik Coca Cola problemer, da de ville hæve priserne i deres sodavandsautomater om sommeren – hvor efterspørgslen er lav.

Omvendt accepterer vi at Ejner Hessel giver rabat på vinterdæk, når vi har plusgrader.

Hør med her:

Få mail når der er nyt​

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign