christin-hume-hBuwVLcYTnA-unsplash

Pas på etikken i adfærdsdesign

I arbejdet med adfærdsdesign og nuding, er der naturligvis en række etiske problemstillinger, der kan komme i spil. For teknikkerne kan også bruges mod modtagerens interesse.

I min podcast Investering på hjernen, talte jeg blandt andet med Niels Krøjgaard, der er psykologisk manipulator. Han fortalte i podcasten, at han i et samarbejde med DR kiggede på scams på internettet. Fælles for en række samtaler mellem ofre og scammerne, som han havde adgang til, var at scammerne i høj grad brugte værktøjer, vi kender fra adfærdsdesign og nudging. Mere specifikt hævdede Niels Krøjgaard, at scammerne tog udgangspunkt i Robert Cialdinis syv søjler overfor ofrene:

Du kan læse mere om dem her og endda også se en video, hvor Cialdini selv forklarer dem.

Det er dog ikke kun kriminelle, der bruger værktøjer fra nudge og adfærdsdesign til egen vinding. Det viste en undersøgelse fra EU af en række virksomheders hjemmesider.

EU har undersøgt hjemmesider

EU har undersøgt 399 onlineshops for brugen af “dark patterns” til at påvirke kunders beslutninger. Det viste sig at 148 shops (37%) gjorde brug dark patterns. Mere specifikt fandt de:

  • 42 brugte falske countdown timers (urgency)
  • 54 pegede forbrugerne mod bestemte valg – enten via det visuelle design eller sprogvalget (boost)
  • 70 gemte vigtig information eller gjorde det vanskeligt at finde den (friction)
  • 23 websider skjulte information, for at manipulere forbrugere til at tegne abonnement (friction)

EU-kommissæren for retlige anliggender, Didier Reynders, siger om undersøgelsen:

“Vores screening viser, at næsten 40 % af online shopping-websteder gør brug af manipulerende praksis for at udnytte forbrugernes sårbarheder eller snyde dem. Denne adfærd er klart forkert og imod forbrugerbeskyttelse.”

Etik er en hårfin grænse og den kan være svær at få øje på. Manipulation er let at se, men nogle af disse dark patterns er klart ufint trav.

Sludge – det onde nudge

Forfatterne til bogen Nudge, Richard Thaler og Cass Sunstein, har selv adresseret problemstillingen på det seneste. Her omtaler de “onde nudges” som sludges. Tænk på avisernes abonnementer, hvor du som regel nemt kan tilmelde dig, men skal omkring en person for at framelde dig (hvor de så prøver at holde på dig med tilbud, knaphed og flere andre adfærds-kneb).

Du kan læse mere om EUs undersøgelse her.

Få mail når der er nyt​

Lær mere om adfærdsøkonomi

  • Cover til Hulemænd i habitter af Jens Balle

    Hulemænd i habitter – 3. udgave

    kr. 99,00kr. 199,00
    Vælg muligheder This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page

Leder du efter noget specielt?

Andre blogs om nudge og adfærdsdesign