Du bliver ikke klogere af at spørge dine kunder
Fokusgrupper og interview af kunder, er en ofte anvendt måde, til at søge at blive klogere på kunders opfattelse af en virksomheds produkter eller services.
Nudge mod mindre vandforbrug
Iværksætter i Vejle vil få os alle til at spare på vandet i bruseren. Ikke med mindre brusehoveder eller andre vandspareordninger, men ved at vise
Glædelig jul!
Julen er over os og det er tid til familie-tamtam, julemad og gaver for mange af os. På falderebet kommer jeg her med et par
Sælg mere med flokmentalitet
Vi er flokdyr og vil gerne være en del af flokken. Det er en meget virksom bias hos os, man kan trække på, når man
Man kan ikke altid nudge
Nudge og adfærdsdesign er lidt modeord i øjeblikket og mange tror man kan bruge dem i alle mulige situationer. Men hvis dine modtagere ikke er
Snyd ikke dine kunder til at blive
Vi vil gerne fastholde kunder i vores butik, men vi skal ikke gøre det ved at gøre det vanskeligt at forlade butikken. Forestil dig du
Sådan ændrer du adfærd
Når nu vi har forklaret folk, hvad der er det bedste for dem, hvorfor gør de det så ikke? Det spørgsmål stiller mange sig hver
Må temperaturen bestemme prisen?
Udbud og efterspørgsel er en af teorierne bag prissætning og produktion. Men hvis man prøver at bruge den i salget, kan det give bagslag. Jeg
Stort udbud lokker kunder til ??
Stort udbud lokker kunder til, men det kan også gøre det svært for dem i købsbeslutningen. Hvis du sælger noget til dine kunder, kender du
Tid til at gå ud af aktier? ??
Har du psyke til at blive i markedet? Måske ikke, men har du virkelig psyke til at gå ud? Det er svært at time bevægelser
Mænd lyver mere i CV
Kvinder er mere ærlige i deres CV og de søger ikke jobs, med mindre de har de ønskede kvalifikationer. Den myte har jeg hørt mange
Sidste nye fra Dan Ariely
Hvordan får man kunder til at hæve færre penge i pengeautomater? Det har Dan Ariely et bud på og han ved også noget om studerende
Gratis kan de fleste lide
Gratis kan næsten få os til ikke at tænke os om. Også i beslutninger, hvor det at det er gratis ikke burde betyde så meget.
Marshmallows kan alligevel forudsige
Forskere har de senere år brugt tid på at gennemgå tidligere forskning, for at vurdere om konklusionen kan bakkes op. Det har den ikke kunnet
Forventninger påvirker vores oplevelse ??
Vi ser ikke verden som den er, men som vi forventer den er. Vores smagsoplevelse kan blive påvirket af det vi ser. Der er lavet
Du skal også tænke langsomt omkring dine investeringer
For de fleste investorer er det ikke godt at følge markederne og investeringerne for tæt. For vi risikerer at lade os rive med og handle
Husk at sige fordi, fordi det virker
Hvis du er forælder, har du garanteret også haft brug for at ‘trække i nødbremsen’ overfor dine børns uendelige spørgerække, og afslutte argumentationen med ‘fordi’.
Viden er ikke nok til at ændre adfærd
Det at have viden, er ikke ensbetydende med, at man kan bruge den viden til at ændre adfærd. Fordi man ved man skal vente på
Kvinder er ikke bedre til at multitaske
Tysk forsøg slår en streg over en gammel myte: Kvinder er ikke bedre til at multitaske end mænd. Det er helt normalt for mange at
Dyr vin smager bedre (hvis vi ved det er dyr vin)
I et forsøg mente deltagerne at den dyre vin smagte bedst. Det var dog den samme vin, de hele tiden smagte, men forventninger har stor
Mænd overvurderer egne evner
Mænd overvurdere sig selv eller egne evner i mange situationer. Det gælder blandt andet udseende og evner og det påvirker når vi søger job. Faldt
Udsalg for de udvalgte
Du kender sikkert det amerikanske Black Friday? Men det er naturligvis ikke nok for en virksomhed som Amazon, med en enkelt udsalgsweekend, så du har
De syv investeringsdødssynder
I 2010 skrev jeg bloggen Undgå de syv investeringsdødssynder – godt for din formue, om nogle af de fejl vi typisk begår som investorer. Medierne
Teknologogi gør os ikke afhængige
Smartphones og sociale medier har fået skyld for meget de sidste ti år. Blandt andet har forskere ment at de var afhængighedsskabende, hvilket man (desværre)
Tillid får verden til at fungere
Tillid er en vigtigt for at få ting til at fungere i hverdagen. Vi har bl a tillid til hinanden, til myndigheder og systemer. Det
Bedre helbred med tabs-aversion
Forskning viser at risikoen for at miste noget, man har fået, bedre kan motivere, end muligheden for at få noget senere. Derfor virker den gængse
Vaner – gode og dårlige
Det er altid rart når læsere af min bog eller deltagere i mine foredrag reflekterer over mine budskaber – og det er ekstra dejligt, når
Vi er mere ærlige end vi tror
Nyt studie viser at vi er mere ærlige end de fleste tror, men der er forskelle imellem forskellige lande. Og der er forskelle på ærligheden
Den har jeg lavet!
Jeg er i gang med et renoveringsprojekt i min nye bolig. Det er et ældre byhus fra 1904 midt i Kolding, og heldigvis er meget
Tal til øjnene – hjernen lytter alligevel ikke
Øjet ser ikke alt og hjernen ser slet ikke alt. Det kunne være overskriften for meget omkring adfærdsdesign og kunne også være overskriften for dette